אם נרצה ואם לא, יום הכיפורים כבר מזמן הוא "חג האופַנַיים". לכבודו אנחנו עורכים מסע מהיר בזמן – מהמצאת הגלגל דרך המצאת האופניים, עבור לכלי רכב ממונעים ובלתי ממונעים, עד האופניים החשמליים

כתבה: עינת שגיא אלפסה

במסורת היהודית, יום הכיפורים הוא יום של חשבון נפש ותענית. במסורת הישראלית, ובעיקר בקרב הילדים, יום הכיפורים הוא "חג האופניים". דורות של ילדים מנצלים את העובדה שהכביש כמעט ריק ממכוניות ובטוח יחסית לרכיבה, ושעות רבות רוכבים על אופניים, מתגלגלים על גלגיליות ונוסעים בשאר כלי רכב לא ממונעים. רגע לפני שאתם ממהרים לבדוק את הגלגלים ואת הדְוָושות לקראת החג, הכנו עבורכם סקירה מַקיפה מהמצאת הגלגל עד האופניים החשמליים.

אז מי הִמציא את הגלגל?
נראֶה שהגלגל היה כאן מאז ומתמיד או לפחות מראשית האנושות, אבל מתברר שגם אותו צריך היה להמציא. הגלגל הוא אמצעי פשוט כל כך וגאוני כל כך שתרם רבות לקִדמה. לדברי ההיסטוריונים, הוא הומצא באלף החמישי לפני הספירה במסוֹפּוֹטַמיה (האֵזור הפּוֹרה שבין הפּרת לחידֶקל, שרובו שייך כיום לעיראק). לפני המצאת הגלגל היו עשרות אנשים גוררים משאות על גבי משטחים. ההמצאה שינתה את העולם, ופתאום היה אפשר להעביר משאות בעזרת איש אחד וחיה אחת. חלפו עוד אלף שנים עד שהומצא הרכב הראשון על גלגלים.

איך נראו האופניים הראשונים?
אלפי שנים לאחר המצאת הגלגל הומצאו האופניים, ומאז לא מפסיקים להופיע בהם שינויים ושכלולים. את הדגם הראשון של האופניים הציג בפריז בשנת 1818 הברון קארל פון דרייס הגרמני. האופניים נעו על ידי דחיפה של רגלי הרוכב כנגד הקרקע, ומכאם שמם "אופני דחיפה" או דרייסין, על שם ממציאם. לאופני הדחיפה היו שני גלגלים אשר נעו באותו קו וחוברו במסגרת עץ. הרוכב ישב בפישׂוק בין שני הגלגלים; כפות רגליו הִגיעו אל הקרקע ודחפו את האופניים, וההיגוי נעשה בגלגל הקדמי.
בשנת 1839 תרם הנַפּח הסקוֹטי קירקפטריק מֶקמילן לשכלול האופניים כאשר יצר גל אַרכּוּבּה להנעת הגלגל האחורי, ובכך למעשה יצר את האופניים המודרניים הראשונים. שלושים שנה מאוחר יותר הִציגו לראשונה הצרפתים ארנס מישו ופייר ללמן דגם של אופניים עם דְוָושות. למרות זאת, הדגם של הצרפתים כּוּנה בשם הלא מחמיא "מטלטל העצמות", בשל חוסר נוֹחוּת הרכיבה עליהם.
מַכּירים את התמונה המפורסמת של האופניים שהגלגל הקדמי בהם גדול במיוחד? את האופניים הללו המציא בשנת 1870 ג'יימס סטארלי האנגלי, והם נקראו אופני פֵּני פַרת'ינג. כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, היה לא קל לשמור על שיווי משקל ברכיבה על אופניים אלה, וכל נפילה לֻוותה בסכנה ממשית בשל הגובה הרב של מושב הרוכב. למרות זאת, אופני פני פרת'ינג זכו להצלחה.
אופני הבטיחות נועדו לתקן את החסרונות של האופניים הגבוהים, וכללו גלגלים שווים בגודלם, ולראשונה – את השרשרת המחברת בין הגלגלים והמוּכּרת לנו עד היום. כמה שנים לאחר מכן פותחו השִׁלדה, ההילוכים וגם הצמיג המנופח באוויר, והאופניים נעשו דומים יותר ויותר לאופניים המודרניים.

כיצד הִשפיעה המצאת האופניים על העולם?
האופניים היו רק ההתחלה. ברגע שהִצליחו בני האדם לייצר מכונה שמאפשרת להם לנוע במהירות ממקום למקום, השמים היו הגבול. אין זוֹ סתם אִמרה, מפני שייצור האופנים הִצמיח את ייצור המכונית. המצאת המכונית הייתה קרקע פּוֹרייה להמצאת המטוס, ומשם הייתה הדרך לחלליות קצרה יחסית. מִקצת חברות המכוניות המפורסמות החלו את דרכן כחברות אופניים, ובהן רוֹבֶר, מוֹריס, סְקוֹדה ופוֹרְד.

מה מקומם של האופניים בעולם המודרני?
במקומות רבים בעולם האופניים הם כלי התחבּוּרה הנָפוֹץ ביותר. למשל במדינות מִתפּתחוֹת, שלמרבית התושבים בהן אין מספיק כסף לקנות מכונית או לשלם עבור דלק. עם זאת, האופניים פּוֹפּוּלָריים מאוד כאמצעי תחבורה גם בערים הגדולות והסוֹאנות, ששם התנועה עמוסה כל כך שפשוט ויעיל יותר להתנייד ברכיבה על אופניים. בערים מרכזיות ברחבי העולם, וגם בערים רבות בישראל, יש שבילי אופניים מיוחדים שמיועדים לרכיבה בטוחה בלי לסכּן את הולכי הרגל ובלי להסתכּן מהמכוניות, ולאחרונה התבשׂרנו על תכניות להגדלת מספר שבילי אופניים בארץ.
המודעוּת לשמירה על הסביבה, לחשיבות הפעילות הגופנית, לשמירת הבריאות ולסכנות של אפקט החממה שנוצר בין השאר בשל צריכה מרוּבּה של דלק – כל אלה תרמו גם הם לעליית הפופלריות של האופניים. רכיבה על אופניים היא ירוקה ומתחשבת בסביבה, ולכן מתאימה מאוד לתפיסת העולם המודרנית.

האם רכיבה על אופניים תורמת לכושר?
רכיבה על אופניים אינה רק אמצעי תחבורה או בילוי, מדובר בספורט התורם לשרֵפת שומנים, לחיזוק השרירים ולחיזוק המערכת לב-ריאה. מִדי שנה בשנה נערכים מרוֹצי אופניים מקצועניים, שהמפורסם שבהם הוא טוּר דֶה פְראנְס. מלבד זה, יש מרוֹצים עממיים רבים במקומות שונים בעולם ובארץ. בתחרויות העממיות מרגֵש במיוחד לראות את המִקצים המיועדים לספורט נָכים, הרוכבים על דגמים מיוחדים כמו אופני יד או אופני טנדם זוגיים לעיוורים ומלוויהם.

אילו כלי תחבורה לא מוּנָעים התפתחו מהאופניים?
חוץ מהאופניים, הכבישים ביום הכיפורים והפארקים בימות השנה בכלל מלאים גלגיליוֹת, רוֹלֶר בְּליידְס וסקייטבּוֹרְדים.
הגלגיליות (באנגלית: רולר סְקייטְס) הן נעליים שמחוברות לגלגלים, והן תועדו לראשונה במאה ה־18. יש שני סוגי גלגיליות נפוצים: הסקֵטים, המאופיינים בשני טורי גלגלים, ולעומתן הרולר בליידס, שהתפתחו בשנות השישים של המאה העשרים, ומאופיינים בגלגלי הלהב. סוגי ספורט שונים מבוססים על גלגיליות, כמו הוקי רולר והחלקה אמנותית על גלגיליות.
הסקייטבורד (בעברית: גלגשת) הוא לוח עץ צר רב־שכבתי שמחובר לשני זוגות של צירים וגלגלים. את הסקייטבורד פיתחו במאה העשרים גולשי גלים שרצו לגלוש מחוץ למים ובכך להימנע מהתְלוּת במזג האוויר ובתנאי הים. הסקייטבורד נפוץ גם בקרב צעירים שעוסקים בסנובורדינג (גלישת שלג) כספורט אתגרי.

הלהיט האחרון: אופניים חשמליים
אופניים חשמליים הם אופניים שממונעים באמצעות מנוע חשמלי קטן אשר מקבל הֶספּק (אנרגייה) מסוֹללה חשמלית. אופניים חשמליים נבדלים מאופַנועים בחוּלשת המנוע וביכולתו של הרוכב לנוע גם באמצעות דיווּש בלבד.
יתרונם של אופניים חשמליים הוא באפשרות לנסוע למרחקים גדולים ובמהירות כמעט ללא מאמץ. ההבדל בין המאמץ הנדרש לצורך נסיעה באופניים חשמליים ובין המאמץ הנדרש לצורך רכיבה על אופניים מאפשר שימוש באופניים החשמליים למטרת הגעה נוחה אל היעד תוך כדי הגדלת טווח הניידוּת. האופניים החשמליים הם חלופה אפשרית לאמצעי תחבורה יקרים, עמוסים או מזהמים.
החוק בישראל מַתיר לרכּוֹב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים בלבד מגיל 14. מגיל 16 מותר לרכּוֹב גם מחוץ לשבילי אופניים, ורק בהתאם לחוקי התנועה.

כיצד שומרים על בטיחוּת ברכיבה?
מנתוני הארגון בטרם לבטיחות ילדים עולה כי בכל שנה נהרגים בתאונות אופניים בישראל שישה ילדים בממוצע, ו־700 ילדים בערך מתאשפזים בגין תאונות אופניים קשות. פגיעת ראש היא הפגיעה הקשה ביותר; היא גורמת פציעה קשה ואף תמותה. על פי החוק, חובה לחבוש קסדה בכל גיל בעת רכיבה על אופניים. את הקסדה יש להתאים לראש הרוכב, ויש להקפיד על תו תקן ועל חבישה נכונה של הקסדה על הראש. לפני כל רכיבה יש לוודא שהבלמים והשרשרת תקינים, ולבדוק את לחץ האוויר בגלגלים ואת תקינות הפעמון, יש לשים לב לפנס ולמחזירי האור ולוודא כי מושב האופניים מתאים לרוכב.
זִכרו כי ביום הכיפורים מותר לרכּוֹב בכביש (אם כי חשוב להיזהר מכלי רכב ממונעים, כמו אמבולנסים!), אך בשאר ימות השנה עדיף לרכּוֹב בשבילים המיועדים לכך ולהיזהר בדרך.

הידעת:
את אופני פֵּני פַרתינג המציא בשנת 1870 ג'יימס סטארלי האנגלי. כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, היה לא קל לשמור על שיווי משקל ברכיבה על אופניים אלה, וכל נפילה לֻוותה בסכנה ממשית בשל הגובה הרב של מושב הרוכב. למרות זאת, אופני פני פרת'ינג זכו להצלחה. ברגע שהִצליחו בני האדם לייצר מכונה שמאפשרת להם לנוע במהירות ממקום למקום, השמים היו הגבול. אין זוֹ סתם אִמרה, מפני שייצור האופנים הִצמיח את ייצור המכונית. המצאת המכונית הייתה קרקע פּוֹרייה להמצאת המטוס, ומשם הייתה הדרך לחלליות קצרה.